Bagażnik rowerowy na dach czy na hak?
Przewożenie rowerów samochodem dzieli się zasadniczo na dwa rozwiązania. Pierwsze to bagażnik dachowy, gdzie rowery ustawiamy równolegle do kierunku jazdy, a drugi to bagażnik na hak lub tylną klapę, gdzie roweru mocowane są prostopadle do ruchu auta. Która opcja jest lepsza?
Dachowy bagażnik do przewożenia rowerów ma w zasadzie głównie wady, a jedyną zaletą jest niższa cena. Przede wszystkim rowery trzeba podnosić wysoko ponad głowę, aby zamocować je do płóz bagażnika. Druga sprawa to znaczny wzrost oporu powietrza, szczególnie podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Wzrost spalania o 25-50% nie powinien nikogo dziwić.
Bagażnik mocowany do haka holowniczego ma natomiast dużo zalet, ale jest dużo droższy. Aby przymocować rower wystarczy unieść go kilkanaście centymetrów nad ziemię i już. Natomiast kwestia dodatkowych oporów powietrza praktycznie nie istnieje. Rowery są bowiem schowane za tyłem auta, gdzie nie stwarzają żadnego wpływu na ruch powietrza wokół samochodu w czasie jazdy.